Zdravo!! Kako si? - Reisverslag uit Skopje, Macedonië van Willy Bakker - WaarBenJij.nu Zdravo!! Kako si? - Reisverslag uit Skopje, Macedonië van Willy Bakker - WaarBenJij.nu

Zdravo!! Kako si?

Door: willydewereldrond

Blijf op de hoogte en volg Willy

27 Januari 2012 | Macedonië, Skopje

ZOals jullie zien, ik heb de taal al volledig onder de knie ;) Haha, nee hoor, was het maar zo'n feest. Mij te ingewikkeld.
Op veler verzoek maar eens de eerste bevindingen in Skopje melden :)
Ik ben inmiddels iets meer dan een week in Skopje - Macedonie en de eerste werkweek zit er alweer op. Vorige week na een korte vliegreis aangekomen op het nationale vliegveld van Kopje waar iemand van het Hostel me al op stond te wachten: leuk als er iemand in een ander land met een bordje met je naam erop staat. Het was nog best een eindje rijden naar de stad, maar tijdens de autorit kreeg ik al een crash-course Macedonisch en een uitegebreide uitleg over hoe het hostel was en wie er allemaal werkte. Het hostel is een oud huis dat is omgetoverd tot Hostel en het is allemaal erg knus en kneuterig. Ik slaap in een 4 persoonskamer en soms liggen er nog 3 anderen, en andere keren lig ik helemaal alleen. Er is een woonkamer waar altijd wel iemand te vinden is en de keuken is voor algemeen gebruik. De badkamer deel ik met het hele hostel (!!) Maar dat is minder erg dan het lijkt. Tot nog toe nog geen last gehad van andere hostel gangers als ik in de badkamer wilde, het enige probleem is dat het warme water nog weleens op zou kunnen zijn. Dus dan kom je met al je spulletjes beneden om te douchen en dan is de boodschap: warme water is op. Dan zit er niets anders op dan weer om te keren en de volgende ochtend weer een poging te doen. Koud water voor de douche is namelijk geen optie want het is hier KOUD!!
Het weer is onveranderlijk koud geweest. Af en toe dwarrelen een paar sneeuwvlokjes naar beneden, maar dat is niet echt sneeuw te noemen na wat ik vorig jaar in Boston hen gezien :). Vaak schijnt het zonnetje er ook nogeens bij dus als je je goed inpakt is het heelrijk buiten ;). Skopje zelf stelt niet al te veel voor. Ik heb vorig weekend twee dagen rondgelopen en heb het idee dat ik alles wel zo;n beetje gezien heb... Het mag dan wel de hoofdstad zijn, maar echt groot is het hier niet. Het staat barstens vol met standbeelden met het grootste standbeeld op het centrale plein: Alexander de Grote. En of hij nu echt uit macedonie komt daar zijn ze het nog niet helemaal over eens, maar wel is duidelijk dat ze alles in griekse stijl willen doen "to piss off the Greek". Best grappig. Verder hebben ze hier van alles en nog wat wat we in nederland ook allemaal hebben. Ik heb zelf een Aldi ontdekt (inclusief lange rijen bij de kassa en maar 1 kassa open ;))
Elke ochtend loop ik rond een half uurtje naar mijn werk waar voor mij de dag om 9 uur begint. Meestal is dan alleen mijn begeleider op kantoor, de rest komt om tien uur, of om elf uur, of helemaal niet. Dat kan hier allemaal. De eerste dag werd ik om vier uur geroepen of ik mee kwam kijken naar een belangrijke handbalwedstrijd in de vergaderzaal en als ik van huis uit wil werken is dat ook prima. Lekker relaxed dus. Ik ben inmiddels helemaal bijgepraat over het programma waarnaar ik onderzoek moet doen en het is behoorlijk indrukwekkend allemaal. Het is nogal een groot programma met betrekking tot het verbeteren van de inter-etnische relaties op scholen en het is machtig om te zien hoe het allemaal geweldig in elkaar is gedraaid in samenwerking met andere NGOs in de regio en met de Regering. Ik heb dus afgelopen week ook voornamelijk leeswerk gedaan en volgende week ga ik samen met mijn begeleider scholen bezoeken die op dit moment bij het programma betrokken zijn. Wel een beetje spannend maar denk ik wel goed om het ook in de praktijk eens te zien!!
Het gaat hier dus allemaal uitstekend!! Het is me allemaal heel erg meegevallen en ik zie het helemaal zitten om in deze omgeving te werken de komende 3 maanden.
Heel veel liefs uit het koude Skopje en tot de volgende keer allemaal!!

  • 27 Januari 2012 - 17:04

    Marjan:

    he,

    Nou dat klinkt weer superleuk! Fijn dat het is meegevallen. Nu maar hard aan de bak, maar dat gaat jouw lukken. Succes met je schoolbezoeken. Liefs

  • 27 Januari 2012 - 18:23

    Eefke:

    Willyyy darling!
    Super cool :D ik ben zo blij dat je het naar je zin hebt! Je werkdagen klinken relaxed en zo hoort het ;) Alles op zn tijd. Ben benieuwd hoe het zal gaan op de scholen. Spreek je snel, hopelijk iets langer op Skype dan de vorige keer haha. Have funn!! X Eef

  • 27 Januari 2012 - 18:27

    Marijke:

    Oohhhhh leuk, leuk, leuk!! Klinkt echt goed en fijn dat het je meevalt en dat je het zo naar je zin hebt!!! Relaxte baan heb je zo trouwens :) Ben heel benieuwd hoe je onderzoek gaat lopen, klinkt ontzettend interessant.

    Fijne tijd nog!
    xxxxxx Marijke

  • 27 Januari 2012 - 20:59

    Hennie:

    Leuk om het allemaal zo te lezen. Geniet er maar van want voor je het weet ben je weer bij ons aan het werk.
    XXX

  • 28 Januari 2012 - 09:55

    Ery:

    Hoi Willy, leuk om te lezen allemaal! Aardige vrouw is Nora he ;-) Heb je ook een bureau in het kantoortje van 'de assistenten' of zitten ze daar nu met z'n vieren?
    Grapppig om het standbeeld van Alexander de Grote te zien, vorig jaar waren ze nog bezig het te bouwen.
    Veel succes met je onderzoek!
    Groetjes, Ery

  • 10 Februari 2012 - 12:50

    Klaas:

    Hi Willy,

    Leuk een kaartje uit Macedonië! Hier zijn Emi & ik druk bezig met verhuizen. Het is hier trouwens veel kouder dan in Macedonië, dus goed verhuisweer :wink:. We zaten zelfs dicht bij een Elfstedentocht, maar die gaat toch weer niet door. En de NS reageert weer zoals gewoonlijk: een beetje ijs en sneeuw en ze zijn gelijk helemaal in de war. :???:

    Ciao

  • 15 Februari 2012 - 09:33

    Irene Weijers:

    Hoi Willy!

    Misschien ken je me nog! Ik zat bij jouw in de bachelor bij pedagogische wetenschappen. Ik las via facebook dat je in Macedonie bent, wat leuk! Mijn vader komt namelijk uit macedonie. Hij is albanees. Ik vind je onderzoek erg interessant! Via verhalen van mijn vader en persoonlijke ervaringen, weet ik dat de onderlinge relatie tussen macedonen en albanezen niet erg goed is. Ben daarom ook erg benieuwd naar de uitkomsten van je onderzoek straks.

    Groetjes, Irene

  • 18 Februari 2012 - 22:18

    Kees En Ina Bakker:

    Vandaag ben je jarig en daarom van ons van Harte Gefeliciteerd
    Wij wensen je nog een fijne tijd.
    Groetjes vanuit de Ericastraat van


  • 18 Februari 2012 - 22:20

    Kees En Ina Bakker:

    Willy vandaag ben je jarig .
    Wij feliciteren je daarom en hopen dat je toch een gezellige dag mag hebben.
    Groetjes vanit de Ericastraat van
    Kees en Ina Bakker

  • 19 Februari 2012 - 08:15

    Marjan:

    Hieperdepiep HOERA, 27 jaar!
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Macedonië, Skopje

Stage Unicef Macedonie

Mijn afstudeer stage bij Unicef - Macedonie

Recente Reisverslagen:

28 April 2012

Weer thuis!

14 April 2012

Skopje - Belgrado - Sarajevo - Mostar

25 Maart 2012

Lente

22 Februari 2012

Sneeuw

27 Januari 2012

Zdravo!! Kako si?
Willy

Actief sinds 27 Juli 2010
Verslag gelezen: 688
Totaal aantal bezoekers 29965

Voorgaande reizen:

18 Januari 2012 - 28 April 2012

Stage Unicef Macedonie

05 Januari 2011 - 18 Juli 2011

Boston, USA

24 September 2010 - 10 December 2010

Mijn eerste Afrika ervaring

Landen bezocht: